A város fölé magasodó, pálmaágat tartó nőalak Budapest egyik jelképe. Pedig felállítását a szovjetek kezdeményezték, de később mégis sikerült magáról levetnie a rárakódó ideológiai réteget.
A Szabadság-szobor történetét legendák ölelik körül, így már a keletkezését is.
Számos helyen olvasható, hogy Vorosilov marsallnak, a Magyarországot 1944-45-ben felszabadító/megszálló szovjetek vezetőjének annyira megtetszett a városligeti Íjász-szobor, hogy rögvest felkérte az alkotóját, Kisfaludi Strobl Zsigmondot, hogy tervezze meg „a Vörös Hadsereg katonáinak hősiességét megörökítő emlékművet”.
Kisfaludi valójában a vején keresztül jutott a megrendeléshez (aki a honvédelmi miniszter környezetében szolgált), de személyére Vorosilov is rábólintott, amely annak tükrében némileg meglepő, hogy a Horthy-korszak egyik legtöbbet foglalkoztatott képzőművésze volt.
Kisfaludi Strobl Zsigmond (fotó: gocsejimuzeum.hu)
Végül egy négytagú szoborcsoport tervezete került elfogadásra. A két mellékalak közül a baloldali egy fáklyát tartó, rohanó fiatalt, míg a jobboldali egy sárkánnyal küzdő egyént ábrázolt. Kettejük között állt a győzelmi zászlót lengető, gépfegyveres szovjet katona.
Míg fent az obeliszken a 13,5 méteres szabadság géniusza emelte magasba a dicsőség pálmaágát. Ezt Kisfaludi egy akkor 28 éves és még hajadon ápolónőről, Gaál Erzsébetről mintázta. Akit egy villamosmegállóban szólított le, majd közölte vele, hogy a magyar szabadság szobrának megalkotását bízták rá, és végre megtalálta hozzá a modelljét.
Erzsébetnek le kellett vágatnia a derékig érő haját, majd tíz napon át tartotta a pálmaágat, miközben egy ventilátor fújta rá a levegőt. Segítségéért az államtól nem kapott fizetséget, azt társadalmi munkának tekintették.
A végeredmény nem tetszett neki, mert véleménye szerint a szobor nem hasonlított rá. Ettől függetlenül Gaál jó viszonyban maradt Kisfaludival, a néhány évvel később megszületető lányának a szobrász lett a keresztapja, és a soproni röntgenasszisztensi állásához is a művész segítségével jutott.
Gaál Erzsébet (fotó: 24.hu)
A hivatalosan Felszabadulási Emlékműnek nevezett alkotást 1947. április 5-én avatták fel, az eredeti felirat szerint azt „a felszabadító szovjet hősök emlékére a hálás magyar nép” emelte.
A gellérthegyi Felszabadulási Emlékmű (fotó: nagypali.hu)
A rendszerváltás után a szovjetekre utaló részeket eltávolították róla, a géppisztolyos katona a szoborparkba került. A Szabadság-szobor talapzatára az alábbi, új szöveget vésték: „Mindazok emlékére, akik életüket áldozták Magyarország függetlenségéért, szabadságáért és boldogulásáért.”
A köztudatban masszívan tartja magát a hiedelem, miszerint a gellérthegyi Felszabadulási Emlékmű eredetileg Horthy Miklós kormányzó fiának, az orosz fronton repülőbalesetet szenvedett Horthy István tiszteletére állították. Azonban a megváltozott politikai széljáráshoz alkalmazkodva, Kisfaludi módosított a kreáción, s így lett belőle szovjet hősi emlékmű. A folklór szerint a pálmaág légcsavarból lett átalakítva.
Horthy István (fotó: magyarnemzet.hu)
Horthy István (1904-1942)
A Magyarországot 1920 és 1944 között irányító Horthy Miklós idősebb fia. 1942-ben kormányzóhelyettessé választották.
Saját kérésére a keleti fronton szolgált. Balesete napján, 1942. augusztus 20-én szűnt volna meg vadászpilóta beosztása, ezután protokollfeladatokat látott volna el, amíg haza nem rendelik. Így aznap hajnalban az utolsó bevetésére indult, ám egy szűken bevett kanyar miatt, Héja típusú gépe dugóhúzóba került és a földbe csapódott. Az ütközés következtében Horthy István azonnal életét vesztette.
Halála utat nyitott az összeesküvés-elméleteknek. Egyesek azt terjesztették, hogy részegen indult útnak, mivel előtte a névnapját ünnepelte. Mások a németeket sejtették a szerencsétlenség mögött, hiszen a közismerten náciellenes kormányzóhelyettes fenntartott bizonyos kapcsolatokat az angolszász hatalmakkal, így meg akarták akadályozni, hogy ez túlságosan szorossá váljon. A fenti teóriákra azonban semmilyen bizonyíték nincsen.
A tragédia kivizsgálására felállított bizottság jelentése szerint Horthy gépének lezuhanását több tényező együttes hatása okozta: a Héja repülési tulajdonságaival kapcsolatos problémák, a túl alacsony repülési magasság és a pilóta pillanatnyi hibája, téves helyzetfelmérése.
Kisfaludi valóban tervezett Horthy István-emlékműveket, hármat is. Ezek közül a Szolnok főterére szánt alkotás nem valósulhatott meg, mert nem nyert a pályázaton.
A maradék kettő közül csak az egyik került nagyközönség elé, azt 1943. szeptember 9-én avatták fel Siófokon, a MAC sportegyesület klubházának kertjében. Kisfaludi az 1927-ben készített Ad Astra (A csillagok felé) címet viselő kisplasztikáját használta fel Horthy-szobornak. Ezen egy fiatal férfialak (tehát nem konkrétan Horthy István) a földgömbön áll, szívére szorítja a kezeit, és az ég felé fordul.
A mű nem sokáig maradt az eredeti helyén, 1945-ben a háború zűrzavarában eltűnt. 2013-ban ugyanott, közadakozásból felállították a másolatát.
Az Ad Astra másolata Siófokon (fotó: kozterkep.hu)
A másik Horthy István-emlékműnek egy kétalakos kompozíciót tervezett az alkotó. Elöl, a talapzaton állt volna az ifjabb Horthy 5 méteres bronzszobra, mögötte az obeliszk tetején a repülés géniusza dobott volna rá koszorút. Két oldalán egy-egy dombormű kapott volna helyet, melyek Horthy István kormányzóhelyettesi eskütételét és harcba indulását ábrázolják.
A „repülős emlékművet” a mai Petőfi-híd budai hídfőjénél akarták felállítani, ám ezt később elvetették, új helyét a tabáni hegyoldalban, a Czakó utcai iskolánál jelölték ki. Mivel itt mások voltak a terepviszonyok, Kisfaludi ennek megfelelően átalakította a tervét, az alakok alacsonyabb lettek, valamint kiegészültek egy-egy kiterjesztett szárnyú sas mellékfigurával.
1944 tavaszára már bronzba öntötték a produktumot, de felállítására a német megszállás és a folyamatos bombázások miatt már nem került sor. Egy része ráadásul megsemmisült a budai várban, ahová állagmegóvás céljából helyezték.
A "repülős emlékmű" terve (forrás: História)
A Szabadság-szobor tehát nem azonos a „repülős emlékművel”, a két művön az alakok egyáltalán nem hasonlítanak egymásra. Igaz, a kompozíció mutat párhuzamosságokat. A főalakok (az orosz katona, illetve Horthy István) centrálisan helyezkednek el egy obeliszk előtt, és mindkét esetben egy szimbólum áll (a szabadságé, illetve a repülésé) felettük. Ezek az egyezések azonban csak szobrászi panelek.
A legenda egyik alkotóeleme, a légcsavar valóban látható a tervezeten, de az nem valaki kezében van, hanem a talapzaton, a repülés géniusza mellett.
Mikor Vorosilov felkereste Kisfaludit a műtermében, az áldatlan állapotokat látva segített beüvegeztetni a mester lakását és gondoskodott szénszállításról is. Ez a magas helyről érkező patronálás és a grandiózus megbízás híre felerősített számos, a szobrásszal korábban sem szimpatizáló hangot.
Így hamarosan elterjedt, hogy Kisfaludi voltaképpen a Horthy István-emlékmű alakjait adoptálta a szovjet hősi emlékműre. Ez nyomtatásban elsőként Sulyok Dezső, a külföldre emigrált kisgazdapárti politikus memoárjában jelent meg, már 1948-ban. A Svájcban, német nyelven napvilágot látott visszaemlékezésében keményen kritizálta a szovjet emlékművet, azt állította róla, hogy „ismeretlen óratolvajokat és milliónyi magyar nő megbecstelenítőit dicsőíti”.
Történészek szerint a szovjet hadsereg tiszteletére emelt alkotást Horthy István-szoborként azonosító embereknek nem az előző rendszer melletti kiállás volt a fő motivációjuk, hanem az új megszállók háta mögötti összekacsintás. A legenda elfogadása ugyanis kibújást jelentett a szimbólum üzenetével való azonosulás alól, elhatárolódást az emlékmű hivatalos mondanivalójától.
Forrás: Legenda és valóság egy emlékmű körül (História, 1982/6.)Pálmaág és propeller (Népszabadság, 1997.08.27.)Horthy szobra (Élet és Irodalom, 2000.02.25.)Horthy-szobra a Gellért-hegyen? (urbanlegends.hu)Kisfaludi Strobl Zsigmond élete és művészete (Kostyál László doktori disszertáció)Tönkretette a saját modelljét a Gellért-hegyi Szabadság-szobor (24.hu)Horthy István (rubicon.hu) Borítókép:A budapesti Szabadság-szobor (fotó: budapestimages.com) A Tévhitoszlatás elérhetősége a Facebookon:https://www.facebook.com/tevhitoszlatas