A feketedoboz fekete színű
2021. október 27. írta: Eperjesi Marcell

A feketedoboz fekete színű

019_flight_data_recorder.jpg

Akár a híradóban hallunk egy légikatasztrófáról, akár filmben zuhan le egy utasszállító, a szerencsétlenség után megkezdődik a kutatás a feketedoboz iránt, hogy sikerüljön megállapítani a tragédia okát.

A feketedoboz hivatalos neve: Flight Data Recorder (FDR), azaz repülési adatrögzítő. Újabban hajókon és vonatokon is alkalmazzák, sőt hamarosan az Európai Unió területén kötelező lesz velük ellátni az új személyautókat.

Két fő funkciót tölt be:

  • A repülőgép műszaki és repülési paramétereit rögzíti, mint például a magasságot, a sebességet, a kormánymozdulatokat, a hajtóművek és egyéb rendszerek állapotát.
  • A pilótafülkében zajló kommunikációt és hangjelzéseket tárolja.

A szerkezet rendkívül erős külső borítású, többnyire titánból készül, hogy megvédje a benne lévő berendezést. 3400 g gyorsulást kell kibírnia, ezen felül sav-, víz- és hőállónak kell lennie. Fel van szerelve helyzetjelzővel, amely 30 napig működik, víz alatt 6000 méteres mélységig üzemel. Az újabb típusok rádió- és szonárjelekkel vannak ellátva.

Könnyebb megtalálása érdekében az eszköz sohasem fekete, hanem narancssárga vagy piros. Általában a gép farokrészében szokás elhelyezni, mert itt kapja a legkisebb erőhatást egy esetleges lezuhanáskor. Nem csak doboz, hanem gömb és henger formája is lehet.

019_lion_air_610_businessinsider_com.jpgA 2018-ban lezuhant indonéz Lion Air 610-es járatának feketedoboza (fotó: businessinsider.com)

A „feketedoboz” kifejezést az elektronikában arra használják, aminek csak a be- és kimenetei ismertek, a belső felépítése nem. Ez esetben is a lényeg azokon a bemenő adatokon van, amiket a berendezés rögzít, nem a belső mechanizmuson.

A legtöbb feketedoboz 25 órányi adatot képes rögzíteni. Nemcsak katasztrófa esetén használható a baleset körülményeinek tisztázására, hanem az adatok elemzésével gazdaságosabbá tehető az adott gép üzemeltetése, illetve fényt deríthet a személyzet mulasztásaira, rossz döntéseire is.

Kifejlesztését az ötvenes években azok a súlyos balesetek motiválták, amikor sem túlélő, sem pedig szemtanú nem maradt. Az első prototípus (1957) az ausztrál David Warren nevéhez fűződik, akinek elmélete szerint az eltárolt adatok alapján megelőző intézkedéseket lehet hozni a hasonló balesetek elkerülése érdekében.

Az ötlet hasznosnak bizonyult, azóta is minden üzleti (utasszállító, cargo) repülőgép alapfelszereléséhez hozzátartozik a kezdetben vörös tojásként becézett műszer.

Egy-egy légi baleset bekövetkeztekor szinte mindig probléma az FDR felkutatása. Műholdakon keresztül mamár megvalósítható lenne a folyamatos adatkapcsolat egy földi adatrögzítő központtal. Bár hatalmas anyagi ráfordítást igényelne, de a jövőben valószínűleg erre a rendszerre fognak áttérni a feketedoboz helyett.

Forrás:
A fekete doboz valójában piros (index.hu)
Hogyan is működik a fekete doboz a repülőkön? (noizz.hu)
Feketedoboz (black box) (airportal.hu)
Miért piros a feketedoboz? (Interpress Magazin, Facebook)
                                                                      
Borítókép:
Egy átlagos feketedoboz (fotó: aviationvoice.com)
 
A Tévhitoszlatás elérhetősége a Facebookon:
https://www.facebook.com/tevhitoszlatas

A bejegyzés trackback címe:

https://tevhitoszlatas.blog.hu/api/trackback/id/tr416737308

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bandibacsi34 2021.12.30. 11:18:56

Mar regen idejetmult. Siman par olcso kamera is megtenne a gepen belül es belülről
süti beállítások módosítása