A Häagen-Dazs dán fagylalt
2022. január 26. írta: Eperjesi Marcell

A Häagen-Dazs dán fagylalt

037_haagen-dazs_mashed_com.jpg

Egy kísérletező kedvű fagylaltos a konyhájában alkotta meg a világ talán leghíresebb jégkrém-brandjét, majd kerített hozzá egy népmesét.

A lengyelországi zsidó Reuben Mattus 1921-ben, kilencéves korában érkezett New Yorkba, özvegy édesanyjával. Egyből elkezdett dolgozni nagybátyja családi vállalkozásában, az olaszok körében népszerű citromos jeget árultak. Később csokoládés ízesítésű jégrémmel bővítették a repertoárt, melyet pálcikás és szendvics formában is kínáltak. Termékeiket Senator Frozen Products néven egy lovasszekérről árulták Bronxban.

Rose Vesel szülei szintén lengyel zsidók voltak, de ő már Angliában született. Mattushoz hasonlóan, 1921-ben érkezett az Újvilágba, akivel gyerekkoruk óta ismerték egymást. Rose a középiskola után könyvelőként dolgozott a Senatornál, majd 1936-ban összeházasodott Mattussal.

Reuben a konyhájában kezdett el autodidakta módon kísérletezni, hogy tucattermék helyett majd minőségi fagylaltot állítson elő, melyet magas áron értékesíthet. A Senator soha nem nőtte túl egy apró családi vállalkozás kereteit, ezért 1960-ban az ambiciózus házaspár saját márka elindítása mellett döntött.

Mivel a dán tejtermékek világhírűek, Reuben marketingszempontból dánosan hangzó nevet akart adni prémiumfagylaltjának, azt sugallva a vásárlóknak, hogy kiváló minőségű importtermékről van szó. Lánya visszaemlékezése szerint Reuben hosszú ideig próbálgatta az értelmetlenebbnél értelmetlenebb dán hangzású neveket, amíg ki nem jött a Häagen-Dazs.

Az északi hatás kedvéért beledolgozott a névbe egy umlautos a-t (ä) is, pedig a dán nyelvben nincsen umlaut. A 29 betűs dán ábécé mindössze az Æ, Ø, Å betűket használja „pluszban” az angol ábécéhez képest. A Häagen-Dazs egyébként semmit nem jelent, az teljes mértékben Reuben Mattus halandzsája.

037_reuben_mattus_findagrave_com.jpgReuben Mattus (fotó: findagrave.com)

Rose egy későbbi visszaemlékezése szerint a dán nemzet II. világháborús példamutató magatartása is motiválta őket, hogy leendő vállalkozásuknak „dán eredetmítoszt” kreáljanak. A nácik által megszállt országok közül, lakosságarányosan messze Dániában követelte a legkevesebb halálos áldozatot a Holokauszt.

A dán közigazgatás, a rendőrség, és általában a társadalom meglehetősen ellenséges volt megszállóikkal szemben és igyekezett szabotálni azok intézkedéseit. Hitler 1943. október 1-én elrendelte a dán zsidók letartóztatását és deportálását, de mivel a terve már korábban kiszivárgott, egy nagyszabású mentőakció révén a 7800 dán zsidóból körülbelül 7200-at tengeri úton a semleges Svédországba menekítettek. „Csak” 464-et tudtak a németek elhurcolni, ők a theresienstadti táborba kerültek, de a többségük túlélte a vészkorszakot.

A Häagen-Dazs a kezdetben mindössze három alapízzel (csokoládé, vanília, kávé) indult, dobozaikon pedig megjelent Dánia térképe és Koppenhága neve is. Elsősorban azzal tért el a kommersz versenytársaitól, hogy a gyártás során nem használt mesterséges összetevőket (pl. színezőanyagokat, tartósítót, emulgeálót), vizet is csak minimálisan, míg a habosítás során sokkal kevesebb levegőt adagoltak a konkurenciánál. Kizárólag természetes alapanyagok jöhettek szóba az előállításnál, magas vajzsírtartalom mellett.

037_haagan-dazs_tarses_com.jpgEgy korai Häagen-Dazs termék fedele, rajta Dánia térképével (is) és Koppenhága elhelyezkedésével (fotó: tarses.com)

Reuben fejlesztette ki a termék ízeit, Rose pedig forgalmazta azokat. Első marketingfogása az volt, hogy az értékesítésnél elegánsan öltözött fel, hogy ezzel is hangsúlyozza a brand előkelő jellegét, valamint ingyenes termékmintákat adott a helyi kiskereskedőknek.

Stratégiája másik eleme, hogy a márkájával elsősorban az egyetemi hallgatókat célozta meg. Kezdetben a New York University közelében található boltokra fókuszált, hogy azok mindenképpen legyenek ellátva a termékeikkel. Később már a vidéki főiskolai városokra is, ide a Greyhound Line busztársaság járataival küldte áruját, melyeket szárazjéggel hűtött.

A Häagen-Dazs egyáltalán nem hirdette termékeit, a szájról-szájra marketingben hittek, a számításuk bevált, hiszen az 1970-es évek elejére már országosan ismertek lettek. 1976. november 15-én Brooklynban, a Montague Streeten nyílt meg az első Häagen-Dazs kávézó, amely mára egy világszerte elterjedt franchise-hálózattá nőtte ki magát.

037_rose_mattus_nytimes_com.jpgRose Mattus (fotó: nytimes.com)

Mattusék 1983-ban, 70 millió dollárért adták el vállalatukat a Pillsbury Companynak, akik ezután tanácsadóként alkalmazták őket. 1992-ben a házaspár újra elindított egy fagylalt-vállalkozást, alacsony zsírtartalmú termékeket dobtak piacra, Mattus Lowfat Ice Cream néven.

Miután sikeressé váltak, kiköltöztek az agglomerációba, a New Jersey-beli Cresskillben éltek. Nagy támogatói voltak Izraelnek, Herzliyában egy iskola az ő nevüket vette fel. Két lányuk és öt unokájuk született. Reuben 1994-ben, Rose 2006-ban hunyt el.

A Häagen-Dazsnak jelenleg a General Mills a tulajdonosa, mamár megszámlálhatatlan ízben kínálják fagylaltjaikat, fagylalttortáikat, sörbetjeiket, fagyasztott joghurtjaikat, gelatoikat. A világpiacon megjelenő termékeik zömét egy kis francia faluban, Tilloy-lés-Mofflainesben gyártják. Az első magyarországi Häagen-Dazs kávézó 2007-ben, a budapesti Aréna Plázában nyílt meg. 

Forrás:
A Häagen Dazs fagyi nevének legendája (urbanlegends.hu)
Stephen Miller: Rose Mattus, 90, Co-Founder of Häagen-Dazs (The New York Sun)
Franchise-fagylalt a hazai luxuspiacon (Napi Gazdaság, 2008.VI.25.)
Miért nem volt dán holokauszt? (Metazin)
 
Borítókép:
Epres, vaníliás és csokoládés Häagen-Dazs (fotó: mashed.com)

A bejegyzés trackback címe:

https://tevhitoszlatas.blog.hu/api/trackback/id/tr5016824496

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Le a spammerekkel · http://ketkerekenoutival.blog.hu/ 2022.01.27. 16:27:22

És van olyan jó, hogy fizess érte kb. 2.5-3x annyit, mint egy kommersz Carte d'or-ért?
(utóbbi elég szar úgy egyébként, mióta elkezdték úgy nyolc-tíz éve kispórolni az anyagot)

motoroskonyhaja 2022.01.28. 17:01:19

@Le a spammerekkel: Ha nincs módod megkóstolni a - szerintem - legjobbat a világon a bolti fagyik közül (www.quintadosacores.com/os-produtos-da-quinta/ice-cream/?lang=en), akkor a HD a legjobb választás, ha csúcs fagyira vágysz a boltban. Nekem a mangós-málnás a kedvencem, de bármelyik megéri az árát. Sparban szokták akciózni, és ha a hazai normál gombócos fagyi árakat nézzük, akkor nem drágább, mintha elmennél fagyizni. Carte? Na ne vicceljünk ;) Egyetlen előnye van: le tudod a dobozában fagyasztani a maradékot :) A HD valóban minőségi alapanyagokkal operál, semmi színezék, semmi hozzáadott akármi, csak minőségi alapanyagok. És - ahogy a posztban is le van írva - döbbenetes, hogy nagyobbik része egyetlen kicsiny faluban készül (mint a Tabasco szósz, kizuárólag egyetlen szigeten, Averyn). Szerintem elég, ha azt mondom: az eljegyzésünk estéjén Tokyóban mindössze két dolgot vittünk a szobánkba vacsora után: egy Alpacca rozét és egy doboz HD fagyit :)
süti beállítások módosítása